Tuesday, May 15, 2012

Tips Rawat Bibir Kering


hello dan assalamualaikum :)

entry harini aku nak kongsi pasal bibir kering , sebab aku pun selalu mengalami nye . satu je masalah aku bila bibir kering , jari aku ni gatal-gatal nak kopek kulit kering nye tu . selagi tak berdarah , selagi tu tak berhenti . aku ada beberapa tips nak elak bibir kering ni . so im just sharing because it's caring .

bukan bibir sebenar

1) Gunakan krim atau pelembap
untuk bibir kering , selalunye aku akan gunakan vaseline yang korang boleh dapati di watsons , guardian dan etc . vaseline senang sebab dia kecik dan everytime aku akan bawak kemana saja aku pergi . sapu sekerap mungkin , tak kisah lah korang kat tempat sejuk ke tempat panas ke . kalau boleh elakkan pelembap bibir yang ada perisa macam strawberi , mint , lemon dan sebagainya supaya korang tak jilat bibir korang sampai kering . rasa tak penting , yang penting bibir korang tu ye . 

aku guna yang ini
elakkan guna yang berperisa

2) Pelindung
sebabkan sinaran matahari kita memanchorrr yang boleh mengering dan membakar kulit , kalau cari pelembab tu cari yang ada SPA 15 ye .

3) Hidrasi
aku nasihatkan korang banyakkan minum air kosong ye . ni korang suka sangat minum air manis termasuklah aku sebab air manis ada rasa kan , air kosong apa rasa . ye tak ?

minum banyak-banyak sampai kembung perut k

4) Jangan Merokok
vahaya vahaya ! yang lelaki baik berhenti merokok , yang perempuan mungkin tak ada lah kan . kalau korang merokok nanti ia akan menyerap minyak semula jadi yang ada pada bibir . tu sebab bibir korang jadi kering dan hitam .

lagi orang kata jangan lagi tu dia nak merokok
bibir hitam reject terus

5) Konsultansi
ni cara yang terbaik kalau memang bibir korang kering tahap kronik betul ye , seeloknye pergi jumpa doktor  . bukan apa takut-takut kalau korang ada alahan .

6) Jilat
ni rata-rata yang korang buat iaitu jilat bibir termasuklah aku . konon-konon nak feeling2 basah sebab nak nampak shinee dari jauh , padahal makin kering adalah . so elakkan menjilat bibir ye .

seram nye bibir dia
p/s : bagi sesiapa yang alami bibir kering , boleh lah cuba tips2 di atas , mungkin ianya dapat membantu . terima kasih :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...